Q & A
Czy neurofilozof, który dokonuje zabiegu na własnym mózgu, aby zgłębić dylemat psychofizyczny, przeprowadza badanie naukowe czy eksperyment myślowy?
I
Nie ma takiej rzeczy jak "nauka" ― w potocznym odniesieniu ― poza swojego rodzaju epistemicznym archetypem, który pełni funkcję gwaranta rzekomej bezbłędności zgromadzonych ― w wyobrażeniu bądź realnie ― faktów, prawd itd.
(To samo dotyczy "prawa" i porządku, "Boga" i celowości, "miłości" i przynależności, itd.)
II
Nauka z doświadczenia sprowadza się do przekraczania jego wzorca, a zatem angażuje zapoznany czynnik aprioryczny, który wskazuje na to, iż pewna wiedza nie wynika ani z dedukcji, ani z indukcji. To dokładnie ten obszar stanowi epistemologiczny cel aspiracji religijnej ― bądź pozanaukowych dociekań ― tym samym lokując się w równym stopniu tak poza rozumem, jak i doświadczeniem.
― Paweł Rewucki
Jedynymi interesującymi odpowiedziami są te, które niszczą pytania.
― Susan Sontag
Czy neurofilozof, który dokonuje zabiegu na własnym mózgu, aby zgłębić dylemat psychofizyczny, przeprowadza badanie naukowe czy eksperyment myślowy?
I
Nie ma takiej rzeczy jak "nauka" ― w potocznym odniesieniu ― poza swojego rodzaju epistemicznym archetypem, który pełni funkcję gwaranta rzekomej bezbłędności zgromadzonych ― w wyobrażeniu bądź realnie ― faktów, prawd itd.
(To samo dotyczy "prawa" i porządku, "Boga" i celowości, "miłości" i przynależności, itd.)
II
Nauka z doświadczenia sprowadza się do przekraczania jego wzorca, a zatem angażuje zapoznany czynnik aprioryczny, który wskazuje na to, iż pewna wiedza nie wynika ani z dedukcji, ani z indukcji. To dokładnie ten obszar stanowi epistemologiczny cel aspiracji religijnej ― bądź pozanaukowych dociekań ― tym samym lokując się w równym stopniu tak poza rozumem, jak i doświadczeniem.
― Paweł Rewucki
Jedynymi interesującymi odpowiedziami są te, które niszczą pytania.
― Susan Sontag